האם שנת 2020 מסתמנת כשנת הפריצה המחודשת של הנדל"ן ברחובות?!

גלי אפל קסטל, מנכ"לית "דיור פלוס" מספקת תחזית אופטימית לשנת 2020 בתחום הנדל"ן ברחובות. דרכה של תוכנית "מחיר למשתכן", קידום התוכניות להקמת שכונה חדשה במזרח רחובות, המשך פיתוח אינטנסיבי של פארק התעסוקה החדש ע"ש בן ציון הורוביץ ומימוש תוכנית רח/טז/1 במרכז רחובות. כל אלה מהווים סימנים מעודדים כי ההאטה של ה-3 שנים האחרונות הגיעה לסיומה ושוק הנדל"ן ברחובות נמצא במגמת פריצה מחודשת. ראיון פתיחת שנה אופטימי.

 

שנת 2019 הסתיימה ולמרות כל מאמצי הממשלה והכרזות משרד האוצר, עדיין הנתונים מצביעים על עלייה ממוצעת של כ-6% במחירי הדירות בישראל. ברחובות חווינו האטה מסוימת במהלך שנת 2019 בעיקר במספר התחלות הבניה. שכונת "רחובות המדע" נמצאת לקראת סיום בנייתה ונותרו בה מגרשים בודדים העתידים להיבנות. במערב העיר נמשך בנייתו של פרויקט "מערב רחובות" של חברת אביסרור , שכונת רחובות החדשה בדרום מערב העיר ופרויקט "רחובות עלית" של קבוצת יצחקי, היו הפרויקטים הגדולים והמשמעותיים שנבנו בשנת 2019 וסיפקו את מרבית היצע הדירות בעיר, שממילא היה מוגבל מאוד.

במהלך אמצע השנה החלו בעלי קרקעות אשר נמצאות במרכז העיר רחובות לקדם פרויקטים לבניה במסגרת תוכניות תב"עית חדשה רח/טז/1 אשר אושרה ע"י העיריה. היצע הדירות של פרויקטים אלו זכו לביקושים רבים והדירות נמכרו בפרקי זמן קצרים.

במקביל עירית רחובות, בראשותו של מר רחמים מלול, המשיכה בכל המרץ לקדם את תוכנית ההתחדשות העירונית שאושרה בשכונת קרית משה ואת התב"ע להקמת השכונה החדשה המתוכננת להיבנות בקרקעות שבמזרח העיר – שתי תוכניות אלו יביאו תנופה מחודשת לבנייה בעיר רחובות ויהוו את מלאי הדירות העתידי בעיר.

 

כיצד החלה השנה מבחינת יועצי הנדל"ן של "דיור פלוס"?

גלי אפל קסטל: "ניתן לומר כי אנו חשים שינוי מגמה חיובי ו"ירידה מהגדר" של לקוחות רבים שהחליטו לעשות את הצעד ולא לחכות יותר. היצע הדירות החדשות קטן באופן יחסי, במיוחד באזורי הביקוש, ועל כן הביקוש לדירות יד שניה באזורים אלה, עלה משמעותית. מגמה שניתן לציין היא שבמרכז וצפון רחובות, לאחר מימוש התב"ע החדשה, ישנו היצע גדול מאוד של דירות 5 חד' שמחירם נע סביב 2,500,000-2,700,000 ₪.

לעומת זאת בדרום העיר, ישנו ביקוש יחסי מועט לדירות גדולות ועל כן מחירן של דירות אלה מאוד אטרקטיבי ונע סביב כ- 2,150,000 ₪,  כך שזה זמן טוב לנצל את רמות המחירים הנמוכות יחסית ולרכוש דירות 5 חדרים באזור דרום העיר ובמערבה.

בעבר, הגיעו רבים מן הרוכשים מחוץ לרחובות, מה היה המצב ב-2019?

גלי אפל קסטל: "דווקא בשנת 2019 רוב הרוכשים היו רחובותיים – משפרי דיור או זוגות צעירים תושבי העיר. פחות רוכשים הגיעו מחוץ לרחובות. אני מאמינה שבשנת 2020 והילך נראה את חזרתם של הרוכשים מחוץ לעיר עקב התחלות הבניה המסיביות המתוכננות בעיר בשנים הקרובות. לעיר יש המון מה להציע למשפחות צעירות: חינוך ברמה גבוהה, תרבות , אזורי בילוי, אזורי תעסוקה בעיר ובקרבתה ומעל הכל שיפור מדהים בנגישות התחבורתית".

בעבר הגיעו משקיעי נדל"ן לרחובות, מה המצב כיום והאם ההשקעה בנדל"ן בעיר עדיין משתלמת?

גלי אפל קסטל: " גם כיום אנו רואים את קהל המשקיעים מתעניין ברכישת דירות קטנות בעיר. התב"ע החדשה שחייבה בניית דירות קטנות, מביאה לכאן משקיעי נדל"ן. אסור לשכוח שהמוסדות האקדמיים בעיר רק הולכים וגדלים ומביאים עימם אלפי סטודנטים. קיים ביקוש לדירות קטנות להשקעה גם באזורים הישנים יותר בעיר. שם ניתן למצוא דירות 3 חד' החל מ -1,190,000 ₪ המניבות תשואה של כ-3.3%. במקביל גם בפרויקטים חדשים הנבנים במרכז העיר כמו: פרויקט "לב העיר" של חברת רוטמן, פרויקט "צפון הרצל" של חברת בהרי צליח-רוטשילד, ניתן למצוא דירות חדשות קטנות במחירים אטרקטיביים של החל מ -1,700,000 ₪ .

ומה לגבי השקעה או רכישת נכסים מניבים באזורי התעסוקה?

גלי אפל קסטל: "אין ספק שבתחום זה ההתעקשות של ראש העיר מר רחמים מלול להגדיל את היצע השטחים המסחריים ושטחי התעסוקה הוכיח את עצמו. פארק המדע – ת.מ.ר, מתרחב מזרחה והביקוש לקנייה או להשכרת שטחים שם גבוהה מאוד. פארק בן ציון הורוביץ בדרום מערב העיר הפך לאחד האזורים המבוקשים לרכישת משרדים הן על ידי משקיעים והן על ידי בעלי מקצועות חופשיים. גם פארק רחובות הסמוך לו מבוקש מאוד על ידי חברות ההיי טק והטכנולוגיות. בכלל אזור רחובות הפך למשכנם של חברות רבות שהבינו את הפוטנציאל באזור תעסוקה הסמוך למוסדות המחקר.  בקרוב צפוי להיפתח המרכז החדש של רשת "חצי חינם" (מתחם אמריקן סיטי לשעבר) שיהפוך לאחד ממרכזי המסחר החדשים באזור. מחירי רכישת שטחי משרדים ברחובות עדיין נחשבים לאטרקטיביים והם נעים באזור פארק הורביץ החל מ- 8,000 ₪ למ"ר, ואף מזנקים ומגיעים עד לכ-10,000 ₪ בפארק המדע. רק לשם השוואה – באזורי תעסוקה במרכז הארץ מחירי שטחי המשרדים נעים החל מ -9,500 ₪ למ"ר ומטפסים אף עד לכ-14,000 ₪ למ"ר".

דילוג לתוכן